Bár a legszükségesebb funkció, a tulajdoni lap lekérdezése jó néhány éve már digitálisan is megoldható, de egy adásvételi eljárást a klasszikus papír alapú működés továbbra is hosszú hetekre elnyújtott. Január 15-től azonban elindult az elektronikus ingatlan nyilvántartási rendszer, ami a tervek szerint megrövidítheti a bürokratikus útvonalat, és meggyorsíthatja a tulajdonosváltás menetét. A cikkben a változásokról és a következményekről lesz szó.
Mi változik az ingatlannyilvántartásban?
A jövőben majd csak elektronikusan lehet benyújtani bármilyen, a tulajdonjogot érintő kérelmet az eddig megszokott személyes, illetve postai úton beadott helyett, de a változás nem azonnali, egy átmeneti időszakkal is kalkuláltak. Ez valószínűleg nyárig tart. Az átmeneti időszak végéig még teljes egészében papíralapon is lefolytathatóak az ingatlan-nyilvántartási eljárások a Portfolio összegzése szerint.
Az ügyvédi meghatalmazással indul a folyamat
Az elektronikus ingatlannyilvántartási-rendszer, másnéven E-ING-et az ügyvédek és a közjegyzők fogják használni, ami egyúttal azt is jelenti, hogy kötelező lesz a jogi képviselet. A platformra természetesen az ügyfél is beléphet, ugyanakkor csak a szerepkörének engedélyezett tevékenységeket végezhet.
Az ingatlan adás-vétel a jövőben tehát ügyvédi meghatalmazással indul. Ennek a formai követelményében is jelentős változások vannak: egy űrlapot kell kitölteni, amely az ügylet összes releváns adatát tartalmazza; beleértve az ingatlant és az összes résztvevő felet. Ezt az űrlapot az ügyvéd kinyomtatja és a jelenlétében az összes résztvevőnek alá kell írnia.
A kivétel az adásvételi-szerződés
Ez az egyetlen irat, ami továbbra is elkészülhet papíralapon. Sőt, aláírható hagyományosan, kézzel. Ha ezt a megoldást választod, akkor az ügyvéd fogja megfelelő formátumra alakítani, hogy fel tudja tölteni a rendszerbe.
Az adás-vételre a megbízástól így 90 nap áll a felek rendelkezésére, hogy aláírják és benyújtsák a szerződést. Minden további dokumentumot, ami szükséges lehet, a meghatalmazott ügyvéd le tud generálni a rendszerben.
Felgyorsul az ügyintézés
Bizonyos feltételek együttállása esetén, a legegyszerűbb esetekben automatikus döntéshozatal keretében is van lehetőség a tulajdonjog bejegyzésére. Ezt azt jelenti, hogy a benyújtást követő egy-két órában meg is történhet a tulajdonos átírása. Ennek a feltételei a következők:
Viszont, ha bármelyik pont miatt nem teljesülnek a feltételek, akkor a földhivatal a teljes eljárási folyamatot alkalmazza.
A zenga.hu az egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő hazai ingatlankereső portál, ahol eladó házak, lakások és kiadó ingatlanok is elérhetőek országszerte. A zenga.hu célja egy olyan egyedülálló otthonteremtési portál kialakítása, amely iparágakon átívelő megoldásokkal vezeti végig az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás, bérbeadás és bérlés folyamatán, az új otthon gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.
ingatlankereső portáleladó házaklakások és kiadó ingatlanokTaláld meg új otthonod 148 970 ingatlanhirdetés között