Az ingatlanértékesítés egyik fontos része a virtuális séta, aminek a segítségével a helyszínen érezheted magad. Pont úgy körbe tudsz fordulni, mintha személyesen lennél jelen a térben. Hogy ez mennyire nagy szám, arról Eszenyi Viktor, a virtuális bejárás elkötelezett népszerűsítője beszélt a Hello, Otthon! magazinnak.
– Mi az a virtuális séta? Ezt te nevezted el így vagy hivatalosan is így nevezik?
Eszenyi Viktor: – Nem. Már régóta jelen van az online megjelenésben, marketingben, ki mire használja. Angolul ezt úgy hívják, hogy virtual tour, magyarul virtuális túra, virtuális séta. Én úgy használom, hogy virtuális bejárás, ez a neve az én oldalamnak is. Arról van szó, hogy az adott helyszínt 360 fokos panorámaképekkel befotózzuk. Annyi panoráma készül, amennyit a helyszín mérete, elrendezése indokol.
Legegyszerűbb formában, ahogy a Google térkép utcanézetében is, a panorámák közötti nyilakra kattintgatva lehet navigálni. Körbejárhatunk egy helyszínt, ahol a kép 360 fokban körbeforgatható. Kvázi jelenlétélményt ad és a hagyományos képeknél jóval több információt átadására is képes. Egy helyszínt videóban is meg lehet örökíteni, csak úgy nincs meg a lehetőség arra, hogy ha valami felkeltette az érdeklődésed, akkor azt jobban megnézd. Csak az van, amit az operatőr éppen megmutatott. Nincs interakció. A virtuális bejárás a hagyományos képek és a videók jó tulajdonságait gyúrja egybe.
– Van köze a virtuális séták létrejöttéhez a Covidnak? Gondolom, akkor nagyobb volt az igény erre, vagy már régebb óta van?
– Az igény és a szükség erre meglepően régi. Tudok olyanról is, aki ilyen panorámaképet majdnem hogy analóg eszközökkel, tehát filmes kamerákkal készített. A digitális fotózás kezdetétől, nagyjából a 2000-es évek elejétől pedig már ilyen panorámaképek készültek.
Eszenyi Viktor
Az áttörést a Google-nek az utcakép nézete hozta el, ami világszerte a 2010-es évek előtt indult be, Magyarországra pedig 2012-2013 környékén jött be. Én is ekkor találkoztam ezzel először, de az is igaz, hogy a Covid erre még rásegített, és Magyarországon is megnövelte az igényt, és egy nagy kiugrás volt ebben.
Azóta Magyarországon erősen visszaesett, míg világszerte, úgy érzem, hogy nem csillapodott az igény rá. Ilyen helyi sajátosság lehet, hogy itthon még mindig nagyon ragaszkodunk ahhoz, hogy mindenhol ott kell lenni. Egyik fél oldaláról, tehát érdeklődő oldalról sem, és üzleti vagy ingatlaneladói oldalról sem használják nagyon aktívan, és én ezen szeretnék változtatni.
– Nemrég LinkedInen lehetett látni egy olyan posztodat, hogy azok az érdeklődők is beleshettek egy drága és menő autóba, akik személyesen nem tudtak ott lenni. Számomra az hozta a felismerést, hogy majdnem érezni lehetett a bőr ülést a képek alapján.
– Így van. Én a fotózásban a legszigorúbb, legkonkrétabb tárgy és egyéb ábrázoláson kívül mindig azt keresem, hogy az ember ne csak lássa a fotót, hanem valamit érezzen is közben.
És egy ilyen virtuális bejáráson – oké, csak mobilon vagy számítógépen nézve, de szinte – beülhetsz egy izom autóba, körülnézhetsz benne, majdnem megtapogathatod, már szinte nyúlnál érte, mert olyan valósághű élményt ad. Ez hatalmas élmény.
Pont azért kollaboráltunk egy, kifejezetten ilyen autókra specializálódott autószalonnal, mert ők is nagyon jól tudják, hogy még azoknak a nagy része, akik személyesen mennek oda, sem fogják megvenni ezeket az autókat, de szeretnék megnézni, szeretnének beleülni, kicsit belekóstolni, hogy milyen lenne, ha. Ugyanezt elhozhatjuk digitálisan is.
A megrendelők néha amiatt is aggódnak, hogy ez csökkenti majd a látogatóik számát, ami egyrészt igaz lehet, másrészt meg, lehet, hogy nem baj. Ez pont egy érdekellentét, hiszen az ingatlanosnak, illetve az eladóknak az az érdeke, hogy minél többen megnézzék az ingatlant; a vevők pedig nyilván minél kevesebbet szeretnének fölöslegesen mozogni, de ahogy mondtam is, nem mindenki vásárol élőben sem, az élményt viszont megadhatjuk digitálisan. Akkor miért ne adnánk meg?
– Igazad van. Pedig az is lehet, hogy egy autószalonnál nem akkora baj, hogy lefoglal egy munkaerőt, hogy akkor ő most bemutatja az autót egy olyan érdeklődőnek, aki fixen nem fog vásárolni, de mondjuk egy ingatlan megnézés esetében ez már lehet kellemetlen. Tipikus eset, hogy az ingatlanközvetítőnek / tulajdonosnak több órája arra megy el, hogy bemutassa az ingatlant az olyan turistáknak, akik garantáltan nem szeretnének vásárolni.
– Így van. Nekem nagy kezdő lökés volt, hogy elkezdjek a témával foglalkozni, a saját ingatlanvásárlásom. Több mint egy tucat ingatlant megnéztünk, és ha nem is azt mondom, hogy mindegyiknél kellett volna a virtuális séta, de legalább az egész lakás rendesen be lett volna fotózva, vagy lett volna rendes alaprajz, és úgy egész biztos, hogy a tucatból tízet nem néztem volna meg személyesen. Ezzel mondjuk kiszűrhetik az érdeklődőket és kevesebben jöjjenek el fölöslegesen.
Nekem a vásárlásban az információhiány volt a legnagyobb problémám. Elmentünk megnézni, nagyjából 20 percig láttam és aztán meg kellett hoznom egy sok-sok milliós döntést arról, hogy megveszem-e vagy nem. Jó esetben fellapozom a hirdetésben azt az 5-6 képet, amit mobillal készítettek, a virtuális bejárást viszont a vevők 0-24 órában elérik.
Azzal a módszerrel, ahogy én fotózom, vagy szkennelem be az ingatlanokat, még akár méricskélni is tudnak, mobiltelefonon lemérhetik a szobák területét, hogy be fog-e férni a franciaágy, a bútor, és így sokkal több információjuk van, lehetőségük, és sokkal több idejük marad arra, hogy reális képet alkossanak az ingatlanról, ami a döntést nagyban tudja segíteni. Egy-két százalékos eltéréssel egy abszolút pontos méretezést tud adni. Illetve az adatokat a tervezőprogramokba is ki lehet ezt exportálni, amit a kivitelezőnek egy az egyben át lehet adni, hogy ezzel a tervezést is segítsük.
– Ez egy olyan szolgáltatás, amit magánszemélyek is simán meg tudnak fizetni?
– Így van. Egy ingatlanos százalékos jutalékért szokott dolgozni, ez azért egy átlagos panellakásnál is már milliós tétel lehet, míg egy 100 négyzetméteres lakás befotózása jóval 100 ezer forint alatt van, ráadásul nemcsak a képet és vele együtt a 3D-s virtuális sétát kapja meg, hanem ebből kinyerhetőek hagyományos képek is, illetve az alaprajz is, tehát a megrendelő teljeskörű információs csomagot kap a saját ingatlanáról.
– Kikről tudod még elképzelni, hogy hasznos lehet a szolgáltatásod?
– Most pont szűkíteni szeretném a célközönséget, mert elég sok mindenkivel dolgoztam együtt. Volt autószalon, kisebb-nagyobb üzletek, már-már ékszerdoboznak hívott kis körmös szalonnal. Annak egyébként brutálisan jó elérései voltak, imádja a saját célközönsége ezt a szalont, és ők is osztották meg, meg lájkolták, kommentelték, szóval nagyon-nagyon szépet ment a közösségi médiában.
A kedvenc projektem pedig a virtuális szabadulószoba, amiből már a harmadik készült. Pont nemrég fejeztem be a fotózását, ami abból áll, hogy elmegyünk egy belvárosi, valóban létező szabadulószobába, ahol elkészítem a 360 fokos panorámákat. Ezután egy kis programozás következik, az ott lévő tárgyakat szépen körbevagdosom, és akkor úgymond mozgatható, meg felvehető lesz a tárgy, ami a feladvány megoldásához szükséges. Utána ezt böngészőbe járhatóvá tesszük, így egy virtuális szabadulószoba-játékot készítünk. Ezt ugyanúgy pénzért árulja a szolgáltató, csak online, mintha csak jegyet vennél egy valódi szabadulószobába, így ez konkrétan javított a termelésben.
Egy virtuális bejárás után online is működik a szabadulószobás játék
– Hogyan készüljön a megbízó, amikor téged vár? Mit kell elpakoljon, illetve mit kell, hogy előkészítsen?
– Ugye ez egy 360 fokos fotó. Lerakom a kamerát, és ha ott állok mellette és látok valamit, akkor azt a kamera is látja. Ehhez képest előfordult már, hogy betoltak egy kis kézi targoncán a terem közepére egy rakás kartondobozt, hogy majd rakjuk arrébb, amikor készülnek a fotók. És meg kellett magyaráznom, hogy nem tudjuk arrébb rakni, mert egy panorámakép készül, tehát bárhova toljuk, az ott lesz a képen. Ők viszont kivinni nem tudták, ezért némi utómunkára, illetve logisztikára volt szükség, hogy a problémát áthidaljuk. Az ajánlat mindig egyedi, és az ajánlatban szerepel, hogy jelentős valóságtartalmat befolyásoló utómunkának külön díja van.
Röviden összefoglalva, úgy legyen előkészítve, hogy ahogy személyesen bemutatnánk valakinek azt a helyet. Ha valamit nem szeretnénk, hogy látszódjon, akkor annak nem szabad szem előtt lennie, mert a kamera is pont ugyanúgy fogja látni, mintha valaki személyesen ott lenne.
– Mennyi ideig tart befotózni minden szegletet 360 fokban?
**– Változó. A legutóbbi nagyobb fotózásom egy 300 négyzetméteres üzlethelyiség volt. Nem gyorsaságot szeretek mondani, hanem hatékonyságot. Nagyon hatékonyan dolgozva, egy óra alatt sikerült befejezni. Azért 9-től 10-ig, amíg sikerült a 300 négyzetmétert befotózni, beszkennelni, ott feszített munka volt.
Úgy képzeld el, hogy ez az üzlet egy nagy átlátszó alapterületű üzlet volt, aminek az egyik végéből simán el lehetett látni a másik végébe. De a legtávolabbi vége az vagy húsz méterre volt tőlem, tehát hogy mi van a polcokon, a kameraképeken nem látszik. Emiatt ezen a húsz méteren, csak azon a soron le kellett tennem mondjuk 12-szer a kamerát. Tehát 12 panoráma mentén jutottunk el az út egyik végéből a másikba. Ezt persze két dimenzióban, mert a szélességében is ezt meg kellett csinálni. Hibátlan lett a végeredmény.
A legszuperebb élmény persze, ami tényleg olyan, mintha ott állnál, ahol a dimenziókat és a távolságokat is érzékeled, az pedig egy VR-szemüvegben lehet. Sajnos ezek még nem terjedtek el annyira, hogy mindenki tudja használni, de szerintem anélkül is elég univerzálisak és hozzáférhetőek a virtuális séták.
– Mi az, amit kifejezetten nem szeretsz, hogyha másképpen nevezik a virtuális sétákat, vagy összemossák vele? Van olyan kifejezés, ami nagyon nem erre jellemző, mégis használják rá?
– Két dolog jut eszembe: az egyik, amikor mondtam, hogy van a 360 fokos, amikor csak fotók vannak, és van a 3D, amikor emellé egy három dimenziós modell is készül. Ezeket még a szakmabeliek is kicsit összemismásolják, és gyakran mondják, hogy ez egy 3D-s virtuális séta, miközben csak fotók vannak benne és semmi más. Ez a kisebbik problémám, ezzel nagyon könnyen együtt tudnék még élni.
Meg lehet spórolni a felesleges köröket ingatlanértékesítésnél eladói, de vevői oldalról is
Amitől a falra mászok az az, amikor azt mondják rá, hogy ezt a "videót" csináltad. Tehát rámondják, hogy videó, miközben én pont azt szeretném, hogy elkülönüljön a képektől és a videóktól, hiszen ez egy interaktív megjelenési forma, aminek nincs köze a videókhoz, a képeknél pedig jóval több információt ad át.
– Mondtad, hogy szűkíteni szeretnéd a célcsoportot. Kik azok, akikre a jövőben szeretnél fókuszálni inkább?
– Főleg a szállásokra. Nagy szívfájdalmam, hogy például egy hotelnél, ahol van öt fajta szobatípus, hagyományos képekkel van bemutatva a franciaágy és a fürdőszobának egy szelete. Az öt különböző szobatípusnál mint vendég, te meg találd ki, hogy milyen különbség van még a szobák közt. Mert egyébként jelentős különbségek vannak, ez saját tapasztalat. Iszonyatos macera szokott lenni, amikor a családdal nyaralni megyünk és a helyszínen találjuk ki, hogy ki hol alszik, mi hol van. Ez egy egyszerű, de mégis hatásos információátadás, hogy előre meg tudja nézni a család, hogy hány szoba van, mekkorák, hány ágy van, mi hol van, mihez képest. Ezen a területen nagy értelmét látnám annak, hogy ezeket a szobákat bejárással mutassuk be.
Ez a saját élményekre épülő fájdalmam, amire megoldást szeretnék adni, de nem hiszem, hogy nálunk csak én vagyok az egyetlen, aki ennyire szeret előre tervezni és ennyire bántják ezek a dolgok.
És nagyon szeretnék nyitni a rendezvényhelyszínek felé. Kifejezetten esküvői rendezvényhelyszínek felé. Egyrészt a tavaszi időszakban minden második hirdetés, ami Facebookon szembejön velem az az, hogy esküvői nyílt nap van valahol. Egy vidéki helyszínnél azért nem olyan egyszerű a pároknak megszervezni, hogy csak úgy lemenjenek egy ilyenre. Minket 120 kilométer választott el a helyszíntől, összesen kétszer láttuk a helyszínt, és ennyiből kellett megterveznünk a dekorációt, az ülésrendet, mi hogy lesz a nap folyamán.
Itt is azt látom, hogy egy 3D-s bejárás alatt akár centire pontosan ki lehet mérni, hogy mekkora hely van, mekkora az a szoba, mekkora a rendezvényterem, mi hol fog elférni. 0-24-ig stresszmentesen és nem kell a helyszínnel egyeztetni, nem kell a rendezvényszervezővel egyezkedni.
A zenga.hu az egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő hazai ingatlankereső portál, ahol eladó házak, lakások és kiadó ingatlanok is elérhetőek országszerte. A zenga.hu célja egy olyan egyedülálló otthonteremtési portál kialakítása, amely iparágakon átívelő megoldásokkal vezeti végig az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás, bérbeadás és bérlés folyamatán, az új otthon gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.
ingatlankereső portáleladó házaklakások és kiadó ingatlanokTaláld meg új otthonod 154 884 ingatlanhirdetés között