Ma már számos vállalkozás kínál home staging-szolgáltatást. Hogy mi is ez pontosan, arról Nóri és Petra, a Wemake ötletgazdái mesélnek a Hello, Otthon Magazin olvasóinak.
– Meséljetek, mi a home staging, miben különbözik a klasszikus lakberendezéstől?
Nóri: – A lakberendezés során a megbízónak az életét ismerjük meg. Azt, hogy ő hogyan él, milyen szokásai vannak. Olyan részletekbe menően például, hogyha főz, akkor inkább a fiókokat preferálja, vagy inkább a szekrényekbe pakol szívesen, a beépített gépeket vagy a nyitott tárolást szereti. Gyakorlatilag az ő élethelyzetére, az ő szokásaira és az ő ízlésére szabva tervezünk.
A home stagingnél ugyan ő a megbízónk, de nem ő lesz a felhasználója ennek a lakásnak. Tehát nem az ő ízlését és az ő igényeit kell megvalósítani, hanem a piaci igényeket. Amikor egy lakással elkezdünk foglalkozni, akkor először piackutatást végzünk. Megnézzük, hogy mi jellemző az adott környékre, milyen az elhelyezkedése a lakásnak. Magasan vagy alacsonyan van, van-e lift, vannak-e egyetemek a közelben, milyen az infrastruktúra. Röviden, megnézzük azt, hogy ki lehet a lakás potenciális vevője.
Petra és Nóri a legnagyobb összhangban dolgozik a tökéletes végeredményért:
– Hogyan kezdtek egy lakást home stagingelni, mi a folyamat?
Petra: – A home staging alapvetően úgy kezdődik, hogy van valaki, aki el szeretné adni az ingatlanát. Megkeres minket és mi megnézzük, hogy vajon ki lesz az a közönség, aki erre a lakásra vágyhat, és ennek megfelelően kezdünk el gondolkozni azon, hogy hogyan érdemes a lakás funkcióit kitalálni. Hiszen, ha valószínűsíthetően, mondjuk a lakást egy fiatal pár vagy egy egyedülálló személy fogja megvenni, akkor felesleges benne gyerekszobát kialakítani. De ha egy lakóparki sorházi lakásról van szó, kis kerttel, akkor ott valószínűsíthető, hogy inkább családosok lesznek az érdeklődők, ezért érdemes arra is felhívni a figyelmet, hogy milyen szuper dolog itt gyereket nevelni. Nagyon fontos része a home stagingnek, hogy a funkciókat úgy találjuk ki, illetve a lakást úgy rendezzük be, hogy a majdani potenciális vevők már az otthonukat véljék felfedezni abban a térben.
Nóri: – Következő lépésként, ha már tudjuk, hogy kinek készülünk ezzel a lakással, moodboardot készítünk. Ez gyakorlatilag egy stílusiránymutató nekünk is, illetve az ügyfélnek is, hogy lássa, hogy miben gondolkodunk. Ez alapján tervező szoftverrel elkészítjük a terveket, amit prezentálunk az ügyfélnek és ezután lépünk csak a tettek mezejére.
– Igaz-e, hogy egy home stagingelt ingatlan gyorsabban vagy drágábban eladható? Van erre valamilyen statisztika?
Nóri: – Sok statisztika van, de hogy milyen piacokról van az a statisztika, az nagyon nem mindegy. Mi is nagyon kíváncsiak voltunk, szerettünk volna egy saját tesztet. Egy nagyon jófej megbízóval sikerült együtt dolgoznunk, és ők abszolút rugalmasak voltak. Ezért a régi képekkel, és ezzel teljesen egy időben az új képekkel, ugyanazzal a technikai leírással, két különböző telefonszámmal és ugyanazzal az árral került ki a hirdetés. Utána pedig megnéztük a statisztikát, hogy hogyan érkeztek a kattintások, melyiknek van nagyobb nézettsége. Háromszor több kattintás érkezett a stagingelt lakásra.
Petra: – Ez egy elég jó szám, főleg úgy, hogy most arról beszélnek, hogy az ingatlanpiac szinte áll, és nehéz eladni, mert nincsen igazából jó hitel, úgyhogy nehezen veszik rá magukat az emberek a vásárlásra.
Ez a teszt nagyon jól mutatta, hogy mekkora jelentősége van a fotónak, hiszen ez az első benyomás. Első benyomás csak egyszer van, és egy jó fotó eladja a lakást.
Ritkán van az, hogy valaki megnézi és azt mondja, hogy na, jó, végül is ha azt a boltívet megszüntetem, akkor ebből egy jó lakást lehet csinálni. Kevesen vannak ugyanis, akik észrevesznek egy jó lehetőséget, és inkább azt mondják, hogy ez tetszik, ez megfelel, ide szívesen beköltöznék.
Ezen az ingatlanpiacon is ezt a lakást a harmadik hónapban eladták úgy, hogy a tulajdonos biztonsági okokból kicsit magasabb áron hirdette meg, mert úgy volt vele, hogy a vevők majd úgyis biztos alkudnak belőle. Ehhez képest nem, hogy nem alkudtak belőle, hanem ketten is egymásra licitáltak. Végül az vihette el, aki többet ajánlott.
Kívánatosabbá teszik az eladósorban lévő lakást, hogy hamarabb gazdára találjon
– Mit tapasztaltok, mennyire ismerik a home staginget itthon a lakástulajdonosok?
Nóri: – Volt olyan ügyfelünk, aki már úgy keresett meg, hogy ő tökéletesen érti, ő home staginget szeretne. Tudja ennek minden előnyét, csapjunk a lovak közé.
– De gondolom nem ez a jellemző.
Petra: – Nem, nem – nevetnek a lányok - Ő volt a home stagerek ideális ügyfele.
– Három csomagotok van. Van, hogy mindent a tulajdonos intéz, szerez be, vagy akár bérelhet is tőletek?
Nóri: – Bérelhet is tőlünk, igen. A legkisebb csomagban nincsen tervezés. Adunk tippet arra, hogy szoftver nélkül, hogyan tud magának kitalálni egy jó elrendezést, hogy milyen szempontokra figyeljen, hogy mekkora szőnyeget válasszon, hogy igyekezzen ezt a bútorraktár hangulatot -amikor minden bútort rátolunk a falra - elkerülni.
Jelölünk ki funkciókat, próbáljon egy stílushoz és egy színvilághoz ragaszkodni, és ezt hogyan lehet mindennapi eszközökkel megvalósítani.
A középső csomagunk a „copy paste”. Megtervezzük az ügyfélnek, aki konkrét iránymutatást is kap arra vonatkozóan, hogy melyik bútort vegye meg. A 3D-s tervező szoftverben látja a felülnézeti képeket, falnézetet és ezeken jelöljük neki, hogy pontosan hova rakja a képet, a kanepét, a szőnyeget. Ezzel a segítséggel a valóságban is létre tudja hozni, ami a terveken szerepel.
– Belelebújhat egy lakberendező szerepébe.
Nóri: – Pontosan. Gyakorlatilag megadjuk, hogy milyen színkóddal fesse le a falat, hogy melyik üzletekbe kell elmennie, ott miket kell megvásárolnia, és így összepuzzle-özi magának azt a lakást, amit mi megálmodtunk. Ennek az a nehézsége, hogy utána a bútor elszállításáról neki kell gondoskodni. Kiadó lakásnál, szerencsés esetben, ezek ottmaradnak. Eladásnál, hogyha nem vásárolja meg az új tulajdonos a bútorokat a lakással együtt, akkor a szállítás az ő költsége lesz.
Aki a legnagyobb csomagunkat választja, az nemcsak ötleteket kap vagy bevásárlólistát, hanem komplex kivitelezést. Van egy raktárkészletünk, és amikor kitaláljuk, hogy az adott lakás melyik színvilág szerint, melyik stílusban fog elkészülni, akkor a kettes kanapét a négyes asztallal és a hatos székkel rakjuk össze, ami mind saját.
Onnantól kezdve, hogy megkapunk egy lakáskulcsot, 30 nap alatt átvarázsoljuk a lakást, és szerződéstől függően a bútorokat 2-3 hónapig ott is hagyjuk. Tehát amíg az érdeklődők nézik a lakást, azzal találkoznak, ami a fényképeken is van. Nem egy üres vagy egy másik bútorral berendezett lakásba fognak menni, hanem abba, amit a képeken is láttak.
Nem az a nehézség, hogy oda kell vinni a bútorokat, hanem nagyon sok cuccot el kell vinni. Mert attól lesznek ezek ilyen túlzizgők és túlzsúfolt lakások, hogy minden polc rogyásig van pakolva. Ilyenkor már az nagyon sokat segít, hogyha a holmiknak a hetvenöt százalékát elvisszük a lakásból. Amikor a „wemake” csomagot csináljuk, mindent, ami nem segíti az összképet, elviszünk a saját raktárunkba.
Egy nagy rendrakás és nagy elpakolás előzi meg, mielőtt a lakásba bármit is beviszünk. Szoktunk szelektálni, hogy mik azok a bútorok, amiket érdemes ott tartani, mi az, amit nem.
– Mármint a tulajdonos saját bútorait, amik nem illenek az összképbe? Nóri: – Igen, hát ez a home staging lényege, hogy amikor odamegy egy vevő, akkor ő egy kész valamit szeretne kapni, amivel nincsen feladata.
– Mennyi teendő van már azelőtt is, hogy berendeznétek egy lakást!
Nóri: – Ha sorba vesszük, akkor az első, hogy ki kell pucolni a lakást. Utána jön a festés, majd a berendezés, el kell menni az Ikeába, a Diegoba, a Pepcoba. Ezután össze kell szerelni a bútorokat, ami többnyire kétszemélyes mutatvány.
Petra: – Ezért van az, hogy például valaki úgy gondolja, hogy ő csak az alapcsomagot szeretné igénybe venni. Nem szeretne ennyit költeni, aztán amikor szembesül a feladatokkal, átgondolja, mégis csak lépjünk egy csomaggal feljebb.
– Van olyan ingatlan, amit már home stagingelni sem éri meg? Aminek már teljesen mindegy?
Nóri: – Van az a nehezített helyzet, amikor költött már a lakásra a tulajdonos, de teljesen össze nem illő dolgokat rakott bele. Nem bútort, hanem burkolatokat. Ott nagyon sokat kell gondolkodni és minden szakmai tudást bevetni, hogy hogyan lehet jól ellensúlyozni. Azt szoktuk javasolni, hogy már a folyamat elején vegyék fel velünk a kapcsolatot, ha felújításba kezdenének.
Ha valami nem megfelelő állapotban van, akkor ezt először olyan állapotra kell hozni, hogy a jövőbeni tulajdonosnak ne legyen ezzel problémája. Utána következik a berendezés és a csinosítás.
– Végszóhoz kapcsolódik a következő kérdés: mennyire szívesen költenek erre a lakástulajdonosok?
Petra: – Mindenki nehezen ad ki pénzt. De ha mutatsz egy jó referenciát, ha megmutatod a számokat, hogy mit hozott, akkor azért meggyőzhetőek. De olyan is van, hogy nem akar többet költeni a tanácsadás díjánál, aztán menet közben pedig azt mondja, hogy inkább lépjünk egy csomaggal feljebb.
Petra: – Azt mondják az ingatlanosok, hogy átlagosan egy év alatt megy el egy ingatlan, ami nincs kiemelve, vagy valamilyen versenyelőnnyel nem rendelkezik. Ez nagyon hosszú idő.
Ha csak arra gondolunk, hogy egy éven keresztül mutogatod a az érdeklődőknek, az azt jelenti, hogy felveszed a telefont, újra elmondod a részleteket. Megbeszélsz az érdeklődővel egy időpontot. Ott állsz az egész családdal, glancba vágva az egész házat, várod az érdeklődőt, aki nem jön el. Pedig direkt mézeskalácsot sütöttél, hogy az otthon illata várja az érdeklődőket, hátha ő lesz a vevő.
Petra: – Ehhez képest hónapról-hónapra jön a csalódás. És még mindig nincs vevő, és azon gondolkodsz, hogy miért nincs. Miközben sütöd a mézeskalácsokat, hirdeted a lakást és nulla az eredmény. Egy ingatlaniroda 5-7 százalékot is elkérhet a lakás árából. Ehhez képest ennek az összegnek egy részét elég a lakásra költeni, és el fogja adni önmagát azáltal, hogy szerethető, otthonos, profin van lefotózva és nincs vele gondja a vevőnek.
Petra: – Abban bízunk, hogy megtanulják az emberek, hogy egy kis befektetéssel rövidebb idő alatt, magasabb áron tudják eladni ugyanazt az ingatlant.
– Elküldtem nektek egy random hirdetést az zenga.hu ingatlanajánlatai közül. Van kedvetek tippeket adni, hogyan lehetne ezt a lakást home stagingelni?
Petra: – Igen, ez a home stagerek álma, egy ilyen üres festővászon, amire bármit ki lehet találni. Ha mi kapjuk ezt az üres festővásznat, akkor azt kell végiggondolnunk, hogy egy ilyen nagy konyha-étkező-nappali térben, miképpen lehet a funkciókat egy kicsit egymástól elválasztani. A belmagasság az, amivel még érdemes ilyenkor foglalkozni. Ezen a képen, legalábbis úgy látszik, hogy nem túl nagy a belmagasság. Ilyenkor olyan eszközöket kell használni, ami egy kicsit nyújtja a teret. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy oldalfalra teszik a karnist az ablak fölé, amivel még inkább összenyomják a teret. Ezt még azzal lehet fokozni, ha a függöny nem lóg a földig. Egy ilyen apró kis változtatással, hogy a karnist a plafonra szereled, a függöny pedig pontosan a földig ér, optikailag nyújtod a teret.
Nóri: – A másik ilyen, hogy milyen bútorokat választasz. Szerintem az is gyakori hiba, hogy túl nagy kanapét választanak. Ettől olyan érzésed van, hogy iszonyatosan pici a tér és még egy kanapé se fér be normálisan.
Petra: – A trend most a széles karfás kanapé, ami nagyon sok helyet elvesz. Ugyancsak összenyomhatja a teret, ha a kanapé leér a földig. Ellenben, ha lábon áll, sokkal szellősebb lesz a hatás. Ha magas a háttámlája, akkor robosztus és nagyon eluralja a nappalinak a látványát. Tehát ezekre érdemes odafigyelni.
Nóri: – Viszont egy polgári lakásba nyugodtan lehet egy robusztusabb kanapét rakni, mert nagy a tér. Ott lehet nagyvonalúan tervezni, hogy ne maradjon egy csomó tánctér, ami funkció nélkül marad.
Petra: – Igen, tehát egy tervet nem feltétlenül lehet két lakásra ráhúzni. Az a munkánk, hogy az eladó elégedettségére megvalósítsuk a vevők álmát.
A fotókat a Wemake bocsátotta rendelkezésünkre.
A zenga.hu az egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő hazai ingatlankereső portál, ahol eladó házak, lakások és kiadó ingatlanok is elérhetőek országszerte. A zenga.hu célja egy olyan egyedülálló otthonteremtési portál kialakítása, amely iparágakon átívelő megoldásokkal vezeti végig az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás, bérbeadás és bérlés folyamatán, az új otthon gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.
ingatlankereső portáleladó házaklakások és kiadó ingatlanokTaláld meg új otthonod 154 499 ingatlanhirdetés között