Az ingatlanhirdetés is reklám, ami sokszor torzít, hiszen a meggyőzéshez sokszor több kell, mint a valóság bemutatása. De akadnak közöttük olyanok, amik jócskán elrugaszkodnak a valóságtól. Ebben a cikkben ingatlanszakmai szemmel elemezzük, hogy mi fér még bele a meggyőzésbe, és hogy csak meddig érdemes elmenni.
Gyakran találkozni azzal a sablonnal egy-egy ingatlanhirdetésben, hogy mennyire nyugodt, csendes egy környék, mennyire jók a szomszédok, esetleg mikor történtek felújítások, mekkorák a rezsiköltségek és hogy pontosan hol helyezkedik el az ingatlan, amik gyakran túlzások.
Ennek másik oldala, ami szintén gyakran előfordul mind a magánszemély-hirdetők, mind az ingatlanközvetítők részéről, hogy nem tüntetik fel a hirdetésekben az ingatlan objektív hibáit, hiába vannak neki. Mint például egy transzformátor a ház előtt, vagy a hangos hőszivattyú a szomszédban, esetleg a rossz szomszédság, a vizesedő falak, a tűzfalra néző ablak, és a sor hosszan folytatható.
Ez a formás hirdetés Nyíregyháza Hűvösvölgyében, a Sóstón mutat be egy eladó, otthonos házat, amelyet a szabolcsi négyzetméterárakhoz és viszonyokhoz képest mélyen áron alul, 32,9 millió forintért hirdet a tulajdonosa.
Balla Frigyes, a Balla ingatlan vezetője szerint a kedvezőtlen adottságokat, tényezőket érdemes megemlíteni a hirdetésben, mégpedig azért, hogy ne csalódjon az érdeklődő, amikor szembesül a gonddal, hiszen az senkinek sem jó. Fucskó István, az ingatlanügynökségi hálózat siófoki vezetője szerint, ha egy ügyfél csak azért elutazik például a hétvégén, akár több száz kilométert is, hogy megnézzen egy ingatlant, majd nem azt kapja, mint amire a hirdetés alapján számított, akkor az neki rengeteg idő és pénz az üzemanyagköltség miatt. Így érthető, ha kifejezetten átverve érzi magát, és vele már biztosan nem fog üzletet kötni az ingatlantulajdonos.
Egy szintén nagyon gyakran felmerülő torzítás az alapterületet érinti. A tulajdonos és a közvetítők is szeretnék kedvezőbb színben feltüntetni az ingatlant, ezért a lehetőségek közül igyekeznek a számukra kedvezőbb méretet feltüntetni. Az alapterületet érintő manipuláció különösen jellemző a családi házak hirdetéseire, melyeknél bonyolítja a helyzetet, hogy a tulajdoni lapon nincs feltüntetve az alapterület négyzetméterben megadva, írja közleményében a Balla ingatlaniroda.
Ha egy hirdetésben csodás kilátást ígérnek, akkor az legyen legalább olyan mint ez a IX. kerületi, 63 négyzetméteres lakás, ami a szépen felújított Haller parkra néz.
Szembetűnővé pedig akkor válik ez a probléma, amikor többen hirdetik ugyanazt az ingatlant, és a vevő azt tapasztalja, hogy más és más alapadatokkal dolgoznak az egyes közvetítők és maga a tulajdonos is.
Ennél a torzításnál azt használják ki a hirdetők, hogy egy ingatlan esetében számolhatunk bruttó és nettó alapterületet, illetve akár hasznos alapterületet is. Ezek között egy nagyméretű tetőtérrel is rendelkező családi ház esetében nagyok a különbségek. Balla Frigyes szerint azonban érdemes ragaszkodni az OTÉK meghatározásaihoz, melyek világosan és egyértelműen tartalmazzák az egyes alapterületek értelmezését.
Beszélt az ingatlanról készült képekről is, amik fontos részét képezik a hirdetéseknek, és szintén lehet velük torzítani a valóságot. A szakértő elmondta, hogy ezeknél a fotóknál az a cél, hogy minél jobb, de azért valós képet mutassanak az ingatlanról. Ezért ők például mindig megkérik a tulajdonosokat, hogy tegyenek rendet az ingatlanban, takarítsanak ki, a fotózás idejére tegyék el a személyes tárgyaikat. Emellett a kertben is ajánlott elpakolni, érdemes esetleg pótolni, ahol már megkopott a gyep, illetve megmetszeni a sövényeket.
De akár a mesterséges intelligencia segítségével is rendet tehetnek utólag a lakásról készült képeken, azonban ilyenkor kiemelten fontos erről tájékoztatást adni az érdeklődőknek, vagyis jelezni, hogy a képek nem a valóságot, hanem inkább egy lehetőséget ábrázolnak.
A mobiltelefonok fejlődésével egyre több készülék képes nagylátószögű képek készítésére, melyek indokolt esetben elfogadhatóak, azonban mivel alkalmasak arra, hogy jelentősen tágítsák a teret, ezért ezeket csak a legszükségesebb esetekben használják. Szintén visszafogottan használják az olyan utómunkákat, mint a vágás, egyenesítés, világosítás, ugyanis csak a fotózás során elkövetett hibák helyrehozása a cél, nem pedig a valóságtól eltérő kép bemutatása.
Egy jó hirdetés elkészítéséhez a következőkre figyelj!
Családias közeget, jó állapotú lakást ígér a hirdetés a XI. kerületi egyszobás lakás esetében.
Balla Frigyes szerint minél több érdeklődőt érünk el eladóként, annál nagyobb az esélye annak, hogy az ingatlanunk megtalálja a vevőjét. Nincs ez másként az ingatlanközvetítő szakembereknél sem, akik kihasználják a piacon elfogadott eszközöket, hogy a terméket, vagyis az adott ingatlant a lehető legjobb színben tüntessék el. De nem a valóságtól elrugaszkodva, hiszen ezek csak rontanák az üzletüket, mivel egy csalódott vevő nem jó reklám.
A zenga.hu az egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő hazai ingatlankereső portál, ahol eladó házak, lakások és kiadó ingatlanok is elérhetőek országszerte. A zenga.hu célja egy olyan egyedülálló otthonteremtési portál kialakítása, amely iparágakon átívelő megoldásokkal vezeti végig az ügyfeleket az ingatlaneladás, ingatlanvásárlás, bérbeadás és bérlés folyamatán, az új otthon gondolatának felmerülésétől az ingatlan keresésen át egészen a beköltözésig.
ingatlankereső portáleladó házaklakások és kiadó ingatlanokTaláld meg új otthonod 154 499 ingatlanhirdetés között